Test letních pneumatik 2016

- Auto-moto autor: Martin Slapnička

Kvalita pneumatik se liší nejen cenou. Nejdražší vždy nemusí nutně znamenat nejlepší a opačně. Přes to cena obvykle s kvalitou v případě letních pneu souvisí.

Ilustrační foto

Ilustrační foto,zdroj: Archiv

Pracovníci ÚÁMK (automobilový klub) potvrzují, že v oblasti pneumati obecně spíše platí – ceně odpovídá kvalita. Potvrdilo se to i při posledním porovnání celkem šestnácti letních plášťů rozměru 225/45 R17, který připravil německý automotoklub ADAC.

S hodnocením dobré a počtem čtyř hvězdiček se umístily čtyři nejdražší kusy. Naopak na posledním místě s hodnocením „dostatečné“ jsou pneumatiky Maxxis Victra VS01 za druhou nejnižší cenu. Tím chceme hned v úvodu říct, že investovat do kvalitních pneumatik, zvláště v případě takto „sportovního typu“, jako jsou sedmnáctipalcové pláště, se vyplatí. Při daném testu byly všechny pláště testovány na identickém vozu Volkswagen Golf.

Na prvních čtyřech místech se ocitly: Continental SportContact 5, ESA-Tecar Spirit 5 UHP, Pirelli P Zero a Vredestein Ultra Vorti. Co vítěze odlišuje od ostatních? V případě nejlepšího pláště Continental SportContact 5 jednoznačně spolehlivé chování za obou základních situací: za sucha i mokra. Právě výsledky za těchto dvou počasí určují společně 60 % výsledku. Dalších 20 % bodů pak získává plášť za míru opotřebení a jen po deseti procentech za to, jak je obutí hlučné a jak ovlivňuje spotřebu vozu. Samozřejmě, že i s tím mohou výrobci tak trochu kalkulovat.

Ostatně v těchto dvou „málo bodovaných disciplínách“ si nejlepší Continental a nejhorší Maxxis byly blízko. Nicméně to nic nemění na faktu, že jízdní vlastnosti vítězného pláště na suchu a mokru předčily ostatní. I když… uveďte další příklad. Až devátý Michelin PilotSport 3 dokonce na suchu předčil vítěze a ani na mokru si nevedl o mnoho hůře, patřil by do první trojky, ale ve všech ostatních ohledech byly výsledky jen průměrné.

Co jsme tím chtěli říct? Že skutečně dobrá pneumatika musí stavět na bezpečnosti na suchu a mokru, ale musí mít vyvážené i ostatní charakteristiky.

Příjemným překvapením bylo šesté místo pneumatiky Sava Intensa UHP, která patřila mezi nejméně hlučné a měla naprosto nejlepší parametry, pokud jde o nízkou míru opotřebení. K tomu o bezmála třetinu nižší cenu než vítěz.

 VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK (225/45 R 17 94 Y)

Pneumatika

Celkem

Sucho

Mokro

Hluk

Spotřeba

Opotřebení

Cena 

Podíl na výsledku (%) 

 100

 20

 40

 10

 10

 20

 

Continental SportContact 5

  2,0

 1,2

 1,9

 3,3

 2,1

 2,0

 9600

ESA-Tecar Spirit 5 UHP

  2,2

 1,7

 2,5

 3,1

 1,3

 2,3

 -

Pirelli P Zero

  2,2

 1,9

 2,0

 3,1

 2,1

 2,3

 9000

Vredestein Ultrac Vorti

  2,3

 1,3

 2,5

 3,1

 2,5

 2,3

 8700

Hankook Ventus S1 evo2 K117

  2,6

 1,8

 2,6

 3,3

 1,9

 2,3

 7600

Sava Intensa UHP

  2,6

 2,2

 2,6

 3,0

 2,4

 0,8

 6700

Nokian zLine

  2,7 

 2,2 

 2,7 

 3,5 

 2,0 

 2,3 

 8000

Yokohama Advan Sport V105

  2,7

 1,2

 2,7

 3,5

 2,7

 1,5

 8500

Uniroyal RainSport3

  2,8

 2,8

 2,5

 3,5

 1,7

 2,5

 7600

Michelin PilotSport 3

  2,8

 1,3

 2,3

 3,0

 2,2

 2,8

 -

Toyo Proxes T1 Sport

  2,9

 1,6

 2,9

 3,3

 2,4

 2,8

 8000

Firestone Firehawk SZ90

  3,0

 2,2

 3,0

 3,8

 2,2

 2,0

 8000

Fulda Sportcontrol

  3,0

 2,9

 3,0

 3,0

 1,8

 1,3

 7800

Semperit Speed-Life 2

  3,0

 2,5

 3,0

 3,4

 1,6

 1,8

 8100

GT Radial Champiro HPY

  3,2

 1,5 

 3,2 

 3,2

 2,0

 2,8

 7800

Maxxis Victra VS01

  3,8

 1,6

 3,8

 3,4

 2,0

 2,3

 7000

 

 HODNOCENÍ ADAC

 Velmi dobrá

 0,5 - 1,5

 *****

 Dobrá

 1,6 - 2,5

  ****

 Uspokojivá

 2,6 - 3,5

   ***

 Dostatečná

 3,6 - 4,5

     **

 Nedostatečná

 4,6 - 5,5

       *

 

Tagy: auto pneumatiky srovnání test test pneu

Zdroje: ÚAMK