Test zimních i celoročních pneumatik 2011

14. 10. 2011 – 19:17 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Test zimních i celoročních pneumatik 2011
Zimní obutí je od listopadu tohoto roku v případě sněhu nebo námrazy povinné, Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Zimní obutí je od listopadu tohoto roku v případě sněhu nebo námrazy povinné. Test časopisu Dtest (Občanské sdružení spotřebitelů TEST) vám pomůže vybrat takovou zimní pneumatiku, která vás na silnici nezklame a ještě dlouho vydrží. Letos se test zaměřil na rozměry 195/65 R15 T a 175/65 R 14T, v této velikosti se kromě zimních pneumatik testovalo i několik modelů celoročních.

Test: Zimní pneumatiky 195/65 R15 T

Nové dezény přesvědčily

V testu pneumatik pro větší automobily, jako je Škoda Octavia nebo Ford Focus, se letos objevilo šest modelů se zcela novým dezénem; konkrétně Speed-Grip 2 od společnosti Semperit, Goodyear UltraGrip 8, Dunlop SP Winter Sport 4D, Pirelli Snowcontrol Serie 3, Nokian WR D3 a Polaris 3 od tradiční české značky Barum. Všechny nově vyvinuté pneumatiky se umístily na předních místech tabulky, pouze modely Barum a Nokian získaly kvůli horším výkonům na mokré vozovce známku uspokojivě, Nokian jen velmi těsně minul 60% hranici pro známku dobře. I tak se tento model pneumatiky od svého předchůdce, Nokian WR G2, zlepšil ve zkouškách zaměřených na aquaplaning.

Mezi výrobci, kteří své výrobky od loňského roku vylepšili, je také celkově nejlepší Continental WinterContact TS830. Zlepšil se v jízdě na suché vozovce a má nižší valivý odpor, což se pozitivně projevuje ve vlivu na spotřebu paliva.

Vývojový konflikt spočívající v odlišných požadavcích na vlastnosti pneumatik při jízdě na suché vozovce a na sněhu se nepodařilo vyřešit výrobci pneumatik Trayal. Špatné boční vedení způsobující mírnou přetáčivost při průjezdu zatáčkou s ubraným plynem, ale i nejisté vedení při přímé jízdě jsou příliš velkými nedostatky; ani na sněhu nejsou výkony této pneumatiky nijak zázračné a na mokré vozovce činí vůz o poznání hůře ovladatelný. Byť se jedná o levnější pneumatiku, je skóre 0 % důkazem, že nekvalitní pneumatiky nemusí být vždy bezejmenné čínské výrobky. Trayal je tradiční jugoslávský a dnes srbský výrobce pneumatik a gumárenských výrobků.

Nejčastějším povrchem, na němž se v zimě řidiči pohybují, je samozřejmě mokrá vozovka. Je dobrou zprávou, že téměř polovina testovaných pneumatik v této oblasti uspěla. Výjimečně kvalitní se ukázala nová Goodyear UltraGrip 8; při srovnatelném brzdném účinku jsou její výsledky o 10 až 15 % lepší. Zmíněný model uspěl i na sněhu, kde se díky větší šířce tolik neprojevují slabiny v bočním vedení jako u téže pneumatiky rozměru 175/65.

Vliv na spotřebu paliva, u zimních pneumatik díky měkčí směsi a vyššímu valivému odporu výraznější než u pneumatik letních, nebyl u testovaných modelů příliš odlišný. Rozdíl mezi nejlepší (Semperit) a nejhorší (Trayal) činí 6 %, respektive 0,4 litru na 100 kilometrů.

Roli favorita, co se nízkého opotřebení týče, opět potvrdily pneumatiky Michelin. V této velikosti nemají mezi srovnatelně kvalitními pneumatikami konkurenci. Vezmete-li v úvahu, že se opotřebovávají o polovinu pomaleji než pneumatiky Kumho nebo Falken, stojí za to připlatit si tisíc korun navíc.

Psali jsme před rokem: Test zimních pneu 2010: Vyplatí se připlatit, čínské pneu jsou propadák

Test: Zimní pneumatiky 175/65 R 14T

Cena nerozhoduje

Pouze tři dobré z třinácti testovaných sad pneumatik. Tak zní celkové zhodnocení testu pneumatik rozměru 175/65. I zde nejlépe dopadly pneumatiky Continental, model WinterContact TS800. Mezi jejich přednosti patří jízdní vlastnosti na sněhu a vylepšená směs, která jen velmi málo zvyšuje spotřebu pohonných hmot. V míře opotřebení patří spíše k průměru, prvenství opět patří Michelinu, byť za cenu drobných kompromisů v jízdních výkonech na všech površích. I tak je Michelin Alpin A4 druhou nejlépe hodnocenou pneumatikou menších rozměrů.

I přestože celkově dobře hodnocené jsou pouze tři modely, zkoušky na mokré vozovce dobře zvládla polovina testovaných; pouze pneumatiky značek Firestone, Ceat a Falken podaly výkony slabší.

Stejně jako u pneumatiky Falken rozměru 195/65 ani užší model HS4399 si neporadil s jízdami na sněhu, za což získal celkově pouze dostatečné hodnocení. Falken patří zároveň mezi nejvíce se opotřebovávající pneumatiky s poloviční životností než Michelin (společně s novou pneumatikou Snowcontrol 2 od Pirelli).

Do testu letos nebyly zařazeny žádné „low cost“ pneumatiky, ale pouze výrobky více či méně renomovaných značek a ukázalo se, že cena o kvalitě nerozhoduje. Jednak se ceny mohou výrazně lišit v závislosti na tom, kde pneumatiky kupujete (autoservis / internet), podle našeho srovnání cen internetových prodejců se navíc ceny všech testovaných pneumatik pohybují zhruba ve stejné cenové hladině (k levnějším patří pouze Sava, Firestone a Ceat). To je důvod navíc vybrat si na prvním místě co nejkvalitnější pneumatiku a posléze hledat nejlevnějšího prodejce, nikoliv naopak.

Test: Celoroční pneumatiky 175/65 R14 T

Zimní kompromisy

Přezutí do kvalitních zimních pneumatik je pro většinu motoristů samozřejmostí. I přesto jsou tací, kteří se snaží ušetřit nákupem celoročního obutí. Jako u většiny výrobků „více v jednom“ se ukázalo, že celoroční pneumatiky představují kompromis, který není optimální ani na léto ani na zimu. Žádná z testovaných celoročních pneumatik nezískala hodnocení vyšší než 60 % a nemohla tak získat známku dobře. Pouze dvě, Goodyear Vector 4Seasons a Barum Quartaris, získaly hodnocení uspokojivě, ostatní testované výrobky nelze doporučit ani pro občasný provoz.

V létě i v zimě

Abychom se přiblížili všem podmínkám, za nichž jsou celoroční pneumatiky provozovány, rozdělili jsme test na dvě části - letní a zimní. Z obou ročních období jsme vybrali náročnější podmínky; mokrou vozovku v létě, sníh a ledovku v zimě. V létě jsme testovali výkony na suché vozovce, v zimních podmínkách pak probíhalo hodnocení opotřebení a vlivu na spotřebu paliva. Máme tak možnost vidět, jaké jsou rozdíly ve výkonech celoročních pneumatik za letních i zimních podmínek.

Jak jsme předznamenali, ani v jedněch podmínkách nebyly tyto výkony nijak oslnivé a slabiny jsme nalezli u všech testovaných pneumatik. Zdá se ovšem, že výrobci se snaží optimalizovat směs a dezén celoročních pneumatik tak, aby obstály především v zimním období. Srovnání brzdné dráhy při teplotě okolo 30 °C s brzdnou drahou při 15 °C vykázalo rozdíly, a to až o 15 % v neprospěch vyšších teplot.

Uspokojivě hodnocené modely Goodyear a Barum měly drobné nedostatky na všech testovaných površích ve srovnání s jednoúčelovými letními nebo zimními pneumatikami. Hůře hodnocené pneumatiky Sava Adapto, Hankook Optimo 4S H730 a Vredestein Quatrac 3 se bohužel ukázaly jako velmi špatné při jízdách na sněhu. Jedinou pneumatikou, která přesvědčila na suché vozovce v letních podmínkách, byl model Vredestein Quatrac 3, ovšem jako pneumatiku na zimu ji rozhodně doporučit nelze. Na tomto příkladu je zjevné, že kombinace optimálních vlastností pneumatiky pro letní i zimní období je velmi obtížné dosáhnout.

V ostatních hodnoceních jako je opotřebení, hlučnost nebo vliv na spotřebu pohonných hmot mezi celoročními a zimními, respektive letními pneumatikami rozdíly nenalezneme; v tomto ohledu se jedná o srovnatelně kvalitní výrobky.

-Dtest

Doporučujeme:

- Vstup do databáze testů: Zimní pneumatiky 233 otestovaných produktů 

- Vstup do databáze testů: Celoroční pneumatiky 6 otestovaných produktů

 
 

Kurzy

Kurzovní lístek: 3.12.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,180 25,300
USD 23,860 24,040
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články