Web 2.0 – nový pohled na pavučinu

25. 10. 2007 – 1:30 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Web 2.0 – nový pohled na pavučinu
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Na výstavě Invex se v pavilonu G1 v úterý odehrál soubor přednášek pod souhrnným názvem Web 2.0 – trendy webových aplikací. Web 2.0 je už dnes využívanou realitou, mnoho lidí si ovšem tento fakt neuvědomuje. Web 2.0 je totiž buď naprosto běžnou součástí jejich každodenního života, nebo se s ním naopak nikdy nesetkali.

Co je web 2.0? Pro začátek si je třeba odpovědět na otázku, co je web 2.0. Slovy Jiřího Donáta, jednoho z přednášejících hostů „jde o marketingový pojem“. Pro laika jde o poměrně chudou definici. Zjednodušeně řečeno jde spíše o soubor trendů, které se v současnosti na internetu prosazují. Jde o propojování dat mezi aplikacemi, vytváření virtuálních komunit a obsahu pro ně, sdílení fotografií a videa. Internet se stává univerzálním médiem, kterému lidé svěřují svá data. Příklad z praxe Na úvod nám jako příklad aplikace web 2.0 poslouží známá služba patřící pod nejznámější český internetový vyhledávač seznam – mapy.cz. Tu ve své přednášce představil Tomáš Forche, projektový manažer mapy.cz. Mapy.cz v takové podobě, jakou mají dnes, neexistovaly od začátku. Práce na novém rozhraní začaly zhruba před rokem. Jeho heslem se stala aktivní spolupráce s uživateli. Jednou z věcí byla poptávka po uživatelském obsahu. K tomu si Seznam vytvořil wiki.mapy. Jde o obdobu Wikipedie, ovšem v propojení s místy na mapy.cz. Každý uživatel může k libovolnému místu přidat popisek, vznikají tak články o turisticky zajímavých místech, které se objevují přímo v mapách. Od minulého týdne jsou údaje v mapách rovněž propojeny se samotnou Wikipedií. Posledním příkladem nového obsahu ve spojení s mapami je databáze sběrných dvorů. Jde o místa, kde lidé mohou odevzdávat starou bílou techniku nebo elektroniku. Pokud byste tyto spotřebiče vhodili do kontejneru se směsným odpadem, škodíte jednak životnímu prostředí a také se vystavujete nebezpečí pokuty. Proto je dobré řešit známou otázku „Kam s ním?“ jednoduchým vyhledáním nejbližšího sběrného dvora ve vašem okolí. A protože nic není dokonalé, prosí mapy.cz o opravu nesprávné polohy některých sběrných dvorů samotné uživatele. Jak v duchu web 2.0 vytvářet obsah? Aby byly zásady web 2.0 použitelné v praxi, měli by uživatelé být schopni kvalitně vytvářet vlastní obsah. K tomu slouží produkt české firmy Westcom, jež představil Ing. Vít Vrba, šéf vývojového týmu. Westcom vyvinul produkt, se kterým se hodlá prosadit na globálním trhu. Jmenuje se Rubicus a jde o službu, která kombinuje email, hosting, statistiky, to vše zdarma. Až potud nic zajímavého, podobných projektů najde člověk na internetu spousty. Jeho zajímavou vlastností je však orientace na web 2.0, což znamená hlavně uživatelskou přítulnost. Celý produkt funguje přes webové rozhraní a editace webových stránek je velice jednoduchá. V okně prohlížeče vidíme stránku přesně tak, jak se zobrazí návštěvníkovi. Jedná se o tzv. WYSIWYG editor (what you see is what you get). Jednotlivé objekty se dají upravovat kliknutím a tažením myší lze měnit jejich polohu na stránce. Uživatel může vytvářet obrázkové galerie, k nim připojovat diskuse, ankety atp. Dokonce i strukturu celého webu lze měnit přetahováním jednotlivých položek ve stromové struktuře. Vše je navrženo s důrazem na jednoduchost, aby nebylo nutné používat externí aplikace. Fotografie je možno otáčet, měnit jejich velikost, to vše přímo ve webovém rozhraní Rubicusu. Možnost neotřelého marketingu Idea web 2.0 je velice atraktivní a skýtá mnoho možností pro firmy. Zapojením uživatelů lze snadno přilákat velké množství nových zákazníků. Jiří Karpeta z českého zastoupení Microsoftu uvedl několik příkladů. Americká společnost vyrábějící drahé mixéry vynaložila pouhých 50 dolarů na webovou prezentaci a díky službám jako je youtube vidělo jejich propagační video miliony lidí. Lego naopak vyrobilo stažitelnou aplikaci, ve které děti navrhovaly vlastní stavebnice. Návrhy pak mohly posílat zpátky na web, kde o nich lidé mohli hlasovat a tři nejúspěšnější se dočkaly sériové výroby. Tímto jednoduchým způsobem Lego zapojilo zákazníky do komunikace se společností a nemuselo použít čistě webovou aplikaci. Internet zde pak tvoří pouze komunikační rozhraní. Pan Karpeta poté představil řešení Microsoftu pro tvorbu webových aplikací, které poskytují především streamované video, ale i prezentace ve stylu konkurenčního Flash. Infrastruktura pro přenos videa je zde poskytnuta zdarma a zvládá i HD rozlišení. Produkt nese název Silverlight a příjemce jej použije v podobě přídavku (pluginu) do svého internetového prohlížeče. Vlastnosti pro přenos kvalitního videa jsou určeny zejména pro nekomerční použití a představují tak další možnost prezentace obsahu pro fyzické osoby. Jaké jsou trendy web 2.0? Pásmo přednášek věnovaných web 2.0 uzavřel publicista Jiří Donát příspěvkem o vlivu web 2.0 na transformaci průmyslu informačních technologií. Na počátku zdůraznil roli vyhledávačů v internetu. Právě jejich prostřednictvím nalézají prodejci zákazníky. Pokud jde o web, v budoucnu bude hlavním zdrojem peněz na jeho fungování reklama. Je to způsob, jak vydělat na bezplatných službách. Jaké však budou důsledky web 2.0? Aplikace se budou čím dál více přesouvat na internet. Výhodou tohoto přístupu je možnost sdílet své dokumenty s ostatními, dát jim možnost úprav a tyto úpravy sledovat. Na internetu existuje jediný dokument a předejde se tak nepříjemným zmatkům, která verze je aktuální. Dalším dopadem bude spojení internetových aplikací a uživatelských dat. Email může být propojen s aktuálními dokumenty, váš kalendář můžete sdílet například se členy fotbalového týmu, kteří ihned vědí, kdy a kde je příští zápas, atp. Jedním z posledních trendů je také propojování aplikací mezi sebou, viz vyhledávání sběrných dvorů na mapy.cz. Co znamená web 2.0 pro budoucnost? Myšlenka „malého klienta“, který přistupuje k datům přes počítačovou síť, není nijak nová a na INVEXu byla prezentována před několika lety. „Proč ale myšlenka tenkého klienta nevyhrála?“ ptá se Donát. Podle něj současná situace vyhovuje velkým hráčům. Ačkoliv PC staré přes deset let bylo schopno provozovat stejně kvalitní textový editor jako dnes, píšeme texty na mnohonásobně výkonnějších strojích. Důvodem je morální zastarávání, které nás nutí obměňovat hardware a software v určitých cyklech. Roste však počet specializované elektroniky, kterou si člověk většinou ponechává déle (navigace, hudební přehrávač, herní konzola a další). „Tato elektronika postupně začne nahrazovat PC,“ tvrdí Donát. Vznikne tak obrovský trh a s ním i velké možnosti pro firmy a jejich zákazníky.

Kurzy

Kurzovní lístek: 26.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,130 25,250
USD 23,350 23,530
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články