Za drahé kolekce letos necháte v obchodě půl výplaty, mohou za to tyhle triky

19. 12. 2025 – 10:13 | Domácí | Štěpán Bárta |Diskuze:

Za drahé kolekce letos necháte v obchodě půl výplaty, mohou za to tyhle triky
zdroj: Nano Banana Pro

Vánoce klepou na dveře a s nimi i tradiční honba za čokoládovými kolekcemi. Pokud jste si ale mysleli, že letos ušetříte, máme pro vás tvrdou realitu. Obchodní řetězce sice lákají na slevy, ale pod nablýskaným obalem se skrývá past v podobě drastického zmenšování balení. Analýzy ukazují, že zatímco cena neklesá, gramáž mizí před očima a některé figurky nás vyjdou dráž než luxusní šperky.

Astronomické ceny a slevové pasti

Každoroční kolotoč se opět roztočil. Už v říjnu se na pultech objevily krabice s kolekcemi za ceny, ze kterých se mnoha rodinám zatočila hlava. Ačkoli se nyní s blížícími se svátky objevují první slevové akce, k zázračnému zlevnění rozhodně nedochází. Vývoj je letos mnohem pozvolnější než loni a obchodníci si dávají dobrý pozor, aby z peněženek zákazníků vytáhli maximum.

Typickým příkladem je oblíbená Orion Kolekce. Zatímco dříve byla symbolem dostupných Vánoc, dnes za ni v akci dáte kolem 180 korun. Zdá se vám to fér? Před pouhými dvěma lety se přitom dala pořídit o desítky korun levněji. Rozdíly mezi obchody jsou navíc propastné. Zatímco v jednom řetězci za ni dáte tři stovky, jinde po vás nestydatě chtějí částku blízkou pěti set korunám, což v přepočtu znamená šílených 1253 korun za kilogram čokolády.

Drastické zmenšování: Kde je zbytek mé čokolády?

Největší šok ale přichází při pohledu na hmotnost. Obchodníci se naučili mistrně využívat trik zvaný „shrinkflace“. Místo aby drasticky zvýšili cenu na cenovce, raději potichu uberou obsah balení. Nejvíce to odnesly legendární Arabesky. Pokud jste byli zvyklí na 350 gramů želé v čokoládě, letos vás čeká nepříjemné překvapení v podobě krabičky, která má o 40 procent méně.

Situace je podle odborníků vážná. Podle analytičky serveru Kupi.cz Moniky Kopčilové totiž došlo také k „výraznému zmenšování gramáží“. U některých variant se balení smrsklo dokonce až o neuvěřitelných 70 procent. To v praxi znamená, že i když se cena zdá podobná, reálně platíme za gram čokolády mnohem více než kdy dříve.

Češi říkají dost a hledají náhradu

Tradiční čokoládové kolekce se pomalu stávají luxusním zbožím pro vyvolené, což pociťují i samotní prodejci. Lidé jsou po letech ekonomické nejistoty na každou korunu velmi opatrní. „Po minulých letech jsou ale hodně citliví na cenu,“ připustil František Brož, mluvčí online supermarketu Košík.cz. Podle něj se navíc mění i to, kdo tyto sladkosti kupuje. „Čokoládové kolekce milují především starší ročníky a rodiny z regionů. Za poslední roky se ale cenově posouvají do prémiovějšího segmentu, jejich prodej tedy meziročně mírně klesl,“ dodal Brož.

Mnoho domácností už odmítá platit předražené sumy za papírové krabice a vrací se k tradicím našich babiček – na stromeček věší sušené ovoce nebo domácí perníčky. Kdo přesto na klasice trvá, měl by si počkat. Nejvýhodnější nákup totiž přijde až ve chvíli, kdy vánoční stromečky oschnou. Po svátcích se tyto dříve drahé kolekce budou pravděpodobně opět válet ve výprodejových koších za pár desítek korun.

Další řetězce potvrzují, že zájem se přesouvá k jiným laskominám. „Do popředí se dostávají více čokoládové pralinky s pistáciemi, nugátem nebo křupinkami. Oblíbené jsou také ořechy či lyofilizované ovoce v čokoládě,“ uvedla za řetězec Lidl Kateřina Štichová. Letošní Vánoce tak jasně ukazují, že éra levných čokoládových figurek je definitivně pryč.

Zdroje:
Novinář z Prahy, který se zaměřuje na ekonomická témata a dopad čísel na reálný život. Sleduje pohyb peněz i příběhy lidí v jejich stínu - od statistik po každodenní rozhodnutí domácností. Vedle psaní zpráv studuje vysokou školu, zajímá se o dění kolem sebe a ve volném čase rád zajde do kina, stráví večer s přáteli nebo si zahraje počítačovou hru. Věří, že i v ekonomice se dají najít příběhy, které mají co říct.

Nejnovější články