Zájem o stavební spoření klesá, stát ušetřil na státních příspěvcích

- Stavební spoření autor: Redakce NašePeníze.cz

Vyplacený státní příspěvek stavebního spoření rok od roku klesá. Z rekordních výšin roku 2005 ho sneslo jeho snížení, ale i nižší zájem o spoření se stavebními spořitelnami.

Od roku 2006 výdaje na státní příspěvek přiznaný za rok 2005 sice stabilně klesaly. Pokles v řádu jednotek procent ale znamenal, že až do snížení státního příspěvku novelou zákona o stavebním spoření z roku 2010 byly výdaje vyšší než v roce 2002. Foto:SXC

Od roku 2006 výdaje na státní příspěvek přiznaný za rok 2005 sice stabilně klesaly. Pokles v řádu jednotek procent ale znamenal, že až do snížení státního příspěvku novelou zákona o stavebním spoření z roku 2010 byly výdaje vyšší než v roce 2002. Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Stát vybrané daně přerozděluje nejrůznějším způsobem. Zpravidla mu inkasované peníze nestačí a ještě si půjčí. Tím zadlužuje všechny občany žijící na území českého státu. Příliš velké zadlužení a jeho rychlý růst může vyústit v dluhovou krizi, státní bankrot a následnou recesi, jak názorně v nedávných letech ukázalo Řecko.

TIP:

- Pozor, stavební spoření není zdaleka pro všechny. Nese i rizika

- Stavební spořitelny opět snížily úroky. Spořit v nich nemá smysl

- Chcete vyhodit peníze? Uzavřete si stavební spoření

Řecký scénář České republice zřejmě nehrozí. Byť čeští politici plní nákladné předvolební sliby hlava nehlava, růst zadluženosti je v Česku umírněný. Přesto čas od času i politici zrevidují některé výdaje a posoudí jejich účelnost. Zúčtování postihlo v roce 2010 i stavební spoření a jeho státní příspěvek. Od roku 2012 výdaje na státní příspěvek (jeho výplata za nároky roku 2011) propadly na polovinu a dále klesají.

<%Anketa273%>

Tabulka 1: Vývoj vyplaceného státního příspěvku stavebního spoření

 

Reálně vyplacená státní podpora

(v daném období)

Objem (mld. Kč)

Přírůstek (%)

2002

11,059

18,7

2003

13,261

19,9

2004

15,337

15,7

2005

16,086

4,9

2006

15,772

–2,0

2007

14,976

–5,0

2008

14,22

–5,0

2009

13,262

–6,7

2010

11,743

–11,5

2011

10,729

–8,6

2012

5,29

–50,7

2013

4,953

–6,4

2014

4,624

–6,6

Zdroj: Statistiky MF ČR

Stát zasáhl do státního příspěvku stavebního spoření již dvakrát. První zásah v roce 2003 ale neměl kýžený efekt snížení státních výdajů. Potíž byla, že se tehdejší snížení státního příspěvku z 25 % naspořených prostředků v daném roce, nejvýše 4 500 Kč ročně týkalo až smluv uzavřených od roku 2004. V závěru roku 2003 se tak strhla nákupní mánie a stavební spoření s vyšším státním příspěvkem si uzavřel téměř každý, kdo ho ještě neměl. Výsledkem bylo více než 2 miliony nových smluv o stavebním spoření.

Vysoký zájem o zajištění vyššího státního příspěvku stavebního spoření vedl ještě v letech 2004 a 2005 k růstu státních výdajů na podporu (vždy za nároky za předcházející rok) až na rekordní úroveň přes 16 mld. Kč. Vláda se tehdy neodhodlala snížit státní příspěvek i na již existující smlouvy z obav z „retroaktivity“, kvůli níž by Ústavní soud mohl snížení státního příspěvku zrušit. Jak se ukázalo o pár let později, obavy byly liché.

Od roku 2006 výdaje na státní příspěvek přiznaný za rok 2005 sice stabilně klesaly. Pokles v řádu jednotek procent ale znamenal, že až do snížení státního příspěvku novelou zákona o stavebním spoření z roku 2010 byly výdaje vyšší než v roce 2002. Nárůst výdajů byl tak velký a jejich následný pokles tak pozvolný, že vedl politiky k opětovnému snížení státního příspěvku, tentokrát i pro již uzavřené smlouvy.

V roce 2010 s účinností od roku 2011 klesl státní příspěvek stavebního spoření z 15 % s maximem na 3 tis. Kč na 10 % z nových úspor s maximem na 2 tis. Kč. Razantní pokles zejména pro starší smlouvy znamenal skokový pokles výdajů na státní příspěvek o více než 50 %.

-Petr Zámečník | Více na Hypoindex.cz

Tagy: podpora rozpočet statni zájem příspěvek stavební spoření