Zneužívají velké supermarkety své postavení na trhu?

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Velké supermarkety se staly součástí moderního životního stylu. Nabízejí pohodlný nákup za nízké ceny a nabízejí mnoho druhů zboží pod jednou střechou. Odvrácená stránka rozmachu velkých supermarketů je negativní dopad na malé obchody, dodavatele a jejich zaměstnance, kteří nemohou v cenové konkurenci obstát.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Lidé jsou přesyceni televizní reklamou Evropští poslanci nyní odhlasovali písemné prohlášení, ve kterém vyzvali Evropskou komisi, aby prozkoumala, zda velké supermarkety zneužívají své dominantní postavení na trhu. Hypermarkety – evropský fenomén Prostřednictvím letáků, zákaznických karet, akčních slev a výprodejů bojují o přízeň spotřebitelů a především o obsah jejich peněženek. Jmenují se Tesco (Velká Británie), Carrefour (Francie), Rewe a Metro (Německo) a ovládají společně evropský trh. Údaje z roku 2005 dokládají, že například v Německu, Francii, Irsku a ve Švédsku kontroluje pět největších řetězců víc než 70% trhu. Každá sedmá libra putuje ve Velké Británii do pokladen řetězce TESCO. Podle iniciátorů písemného prohlášení hrají supermarkety se spotřebiteli nekalou hru: vyberou několik viditelných výrobků, silně je propagují za nízké ceny, aby přilákali zákazníky, kteří pak platí zvýšené ceny za běžný sortiment, jako například za polotovary. Pod prohlášení se podepsaly skoro dvě třetiny poslanců. Dokument popisuje současnou situaci a upozorňuje na následné body. V Evropské unii je trh ovládán malou skupinou řetězců supermarketů. Ze supermarketů se stávají „brankáři“, hlídající přístup zemědělců a jiných dodavatelů k zákazníkům. Aktuální údaje dokládají, že velké řetězce zneužívají svou kupnou sílu k tomu, aby diktovali dodavatelům neúnosně nízké ceny. Jejich dominantní vliv má negativní dopad na pracovní podmínky a životní prostředí. Co europoslanci požadují Prohlášení vyzdvihuje tři hlavní požadavky. Aby Evropská komise prozkoumala dopad na malé obchody, dodavatele a jejich zaměstnance; Vyhodnocení případného zneužívání kupní síly zákazníků; návrh opatření na ochranu spotřebitelů, zaměstnanců a dělníků, včetně případného návrhu potřebných zákonů. Supermarkety se již neomezují jen na potraviny Přesto, že dříve byl hlavní doménou supermarketů prodej potravin, dnes sahá jejich vliv do nejrůznějších jiných odvětví. Prodávají oblečení, technické přístroje, léčiva a dokonce nabízejí i bankovní služby. O tom, jak bude boj o zákazníky vypadat v budoucnosti, se zatím dá jen spekulovat. -europarl-

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy