Elektromobily se masově nerozšíří ani přes vysoké ceny paliv

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Ani přes rostoucí ceny paliv masové rozšiřování automobilů na elektrický pohon očekávat nelze. Na základě svého průzkumu o tom ve středu informovala mezinárodní poradenská společnost Deloitte.

Dodavatele tradičních pohonných látek začnou nahrazovat výrobci a distributoři elektrické energie a společnosti provozující dobíjecí stanice, Foto: SXC

Dodavatele tradičních pohonných látek začnou nahrazovat výrobci a distributoři elektrické energie a společnosti provozující dobíjecí stanice, Foto: SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Hlavním důvodem nezájmu o tyto vozy je jejich dojezdová vzdálenost, doba nabíjení baterií a pořizovací cena. Celkem 67 procent respondentů uvedlo, že maximální doba, kterou by byly ochotny čekat na dobití baterie, jsou dvě hodiny. Tři čtvrtiny spotřebitelů (74 procent) zmínily, že o koupi elektromobilu by uvažovaly, pokud by automobil ujel na jedno nabití alespoň 480 kilometrů. Vyplývá to z březnového průzkumu společnosti Deloitte, kterého se zúčastnilo 4760 respondentů ze sedmi zemí Evropy - Belgie, Francie, Německa, Itálie, Španělska, Turecka a Velká Británie.

TIP: V Praze vzniknou dobíjecí stanice pro elektromobily

"Zájem o automobily s elektrickým pohonem na baterie sice roste, když 69 procent evropských respondentů se dnes považuje za možné průkopníky pořízení elektromobilu či je ochotno o něm uvažovat, současná nabídka na trhu ale zdaleka nesplňuje očekávání spotřebitelů na délku jízdy, dobu dobíjení a kupní cenu. Z těchto důvodů si podle odhadů elektrický automobil skutečně do roku 2020 pořídí pouze jedno či dvě procenta těchto spotřebitelů," uvedl vedoucí globální skupiny společnosti Deloitte pro automobilový průmysl Craig Giffi.

Jen 16 procent evropských spotřebitelů se podle průzkumu považuje za "potenciální průkopníky" pořízení automobilu s elektrickým pohonem, 53 procent uvádí, že "by to možná byli ochotni zvážit" a 31 procent říká, že o koupi ani leasingu elektromobilu "pravděpodobně uvažovat nebudou".

<%Anketa14%>

"Na hromadné rozšiřování elektromobilů včetně České republiky bude mít značný vliv řada faktorů. Od rostoucí ceny pohonných hmot, modernizaci spalovacích motorů až po energetickou připravenost na nutné dobíjení akumulátorů," řekl vedoucí partner Deloitte pro odvětví výroby a spotřebního průmyslu v regionu střední Evropy Bronislav Pánek s tím, že nastupující trend automobilů na elektřinu přináší nové možnosti a zejména očekávané změny v podnikatelských modelech.

"Dodavatele tradičních pohonných látek začnou nahrazovat výrobci a distributoři elektrické energie a společnosti provozující dobíjecí stanice. Očekáváme rovněž rozvoj předplacených služeb spojených s nákupy elektrické energie," odhadl Pánek.

V případě ceny pohonných hmot pro spotřebitele existuje určitý rozhodující moment, který ovlivní jejich rozhodnutí pořídit si elektromobil. Celkem 63 procent dotázaných uvedlo, že o pořízení automobilu na elektrický pohon by zvažovalo "daleko pravděpodobněji", pokud by cena za pohonné hmoty vzrostla na dvě eura (zhruba 49 korun) za litr. Pokud by ale efektivita spotřeby paliva aut se spalovacím motorem překročila tři litry na 100 kilometrů, jejich ochota pořídit si elektromobil by byla menší.

"Evropští spotřebitelé nebudou chtít platit za elektromobily nadstandardně vysoké sumy. Znamená to, že pro rozhodnutí o pořízení elektromobilu budou nadále velice důležité státní pobídky jako snížení daní, osvobození od nich či bonusové platby," upozornil vedoucí automobilového sektoru společnosti Deloitte v Německu Martin Hoelz.

Podle 57 procent respondentů by cena za elektromobil měla být stejná nebo menší než cena normálního vozu. Jen 24 procent z této skupiny respondentů by bylo ochotno připlatit více než 1500 eur (zhruba 36 670 korun) nad běžnou cenu.

Hybridní vozy a elektromobily globálně představují jen nepatrný zlomek automobilů na silnicích. Na rozšíření všech forem ekologických vozů, tedy hybridů, elektromobilů a podobně, budou mít značný vliv vládní politiky, které budou v každé zemi intenzivně formovat portfolio technologií zaměřených na modernizaci spalovacích motorů, jak uvádí zpráva globální skupiny Deloitte Nová éra do roku 2020 – transformace automobilového průmyslu. Tyto politiky budou určovány řadou faktorů od přísnějších norem na emise oxidu uhličitého po nezávislost na cizí energii.

ČEZ nabídne firmám elektromobily, později i soukromým odběratelům

 

Elektromobil Chevrolet Volt jde v USA do prodeje

 

Elektromobil Honda se objeví na trhu v roce 2012

 

Český sporťák jezdí na elektřinu, univerzita hledá výrobce

-Tomáš Králícek | MED

Tagy: auto ceny provoz pruzkum ceny phm elektromobily