16. 11. 2018 16:58 - Spotřebitelé
Někteří obchodníci sponzorují falešné recenze a hodnocení výrobků na internetu. Autorům za ně nabízejí slevu, plné proplacení výrobku nebo dokonce finanční odměnu. Jak nenaletět?
Ilustrační foto , zdroj: freeimages.com
Sledujete před nákupem zboží na internetu názory ostatních zákazníků? Znamená pro vás pět hvězdiček jednoznačné doporučení, nebo čtete také popis zkušeností a názory? Možná se vám stalo, že ačkoliv byli všichni naprosto nadšeni, vám se příslušný výrobek vůbec neosvědčil. Zdaleka to nemusí být tím, že máte větší nároky nebo smůlu. Jak zjistila britská spotřebitelská organizace Which, na sociálních sítích existuje řada skupin pro zákazníky, kteří jsou ochotni psát pozitivní recenze za proplacení uskutečněného nákupu.
Britští kolegové v rámci svého šetření založili falešný účet na Amazonu, na Facebooku a na PayPalu. Podařilo se jim najít facebookové skupiny s Amazonem v názvu. Jen sedm z nich má dohromady 87 000 členů a projdou jimi stovky reklam denně. Prodejci tam nabízejí své výrobky zdarma nebo se slevou za recenzi na Amazonu, někteří i s dodatečnou finanční odměnou.
Which? oslovila soukromou zprávou několik z nich. Jeden spolupráci okamžitě odmítl, když zjistil, že se jedná o zcela nový účet. Další poslal název výrobku, který bylo třeba na Amazonu vyhledat, prohlédnout si další podobné zboží a pak objednat to zadané, aby vypadal proces rozhodování a koupě přirozeněji. Třetí přidal požadavek, aby bylo hodnocení provedeno až několik dnů po nákupu. Zákazník pak měl poslat prodejci odkaz na zveřejněnou recenzi jako důkaz, aby dostal zaplacené peníze zpět přes PayPal.
Veškerá komunikace probíhala přes Facebook Messenger. Spotřebitelská organizace ohodnotila zboží (bezdrátová sluchátka, smartwatch, měřič krevního tlaku a autopříslušenství) podle jejich skutečné kvality. Dvě a tři hvězdičky naprosto nestačily, prodejce vyžadoval pět až šest a jelikož je nedostal, neposlal ani peníze. Za alespoň průměrné hodnocení jiný prodejce nákup proplatil a přidal i finanční odměnu.
Which? svá zjištění sdělila Amazonu i Facebooku. Oba odpověděly, že podobné praktiky nepodporují a neschvalují, protože odporují pravidlům používání jejich služeb a mohou pro prodejce i zákazníky znamenat zrušení účtu a veškeré spolupráce. Facebook vyzývá uživatele k upozornění na tyto jevy.
Jak poznat falešnou recenzi? Neřiďte se hvězdičkami a věnujte trochu času pozornému čtení názorů. Je důležité, zda zní přirozeně, zda jsou jednoslovné nebo naopak příliš podrobné, zda se neopakují. Je-li jich hodně ze stejné doby, může se jednat o cílenou kampaň. Proklikněte se k aktivitám autorů některých hodnocení – dávají všemu pět hvězdiček, co dalšího si koupili, nejedná se o podobné výrobky? Pokud někdo vychvaluje zboží za něco, co většina ostatních naopak kritizuje či odmítá, je to podezřelé. V pozoru buďte rovněž v situaci, kdy se jedná výhradně o báječná či velmi špatná hodnocení a nic mezi nimi – lidé se málokdy tak zásadně liší v názorech na jeden výrobek.
21. 11. 2020 21:52 - Spotřebitelé - 0
Pěstitelé vánočních stromků začínají řezat jedle, smrky a borovice na prodej. Ten by měl začít bez ohledu na vládní omezení tradičně začátkem prosince. Letos se prý můžeme těšit na hezčí a zelenější stromky. více
13. 11. 2020 14:39 - Spotřebitelé - 0
Odpovědnost za správnost a pravdivost informací ve své nabídce nesou i cestovní agentury, které zájezdy zprostředkovávají. Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud. více
28. 2. 2020 00:05 - Bydlení - 0
Mladí to s pořízením vlastního bydlení nemají jednoduché. Aby získali hypotéku v bance, musí mít alespoň něco našetřeno. Když nejsou úspory, pomáhá rodina nebo další úvěry. Pomocnou ruku ale podávají i banky nebo stát. více
27. 2. 2020 00:05 - Ekonomika - 0
Americký ekonom libanonského původu Nassim Nicholas Taleb proslul před několika lety knihou Černá labuť, kde popsal následky neočekávatelných a nepředpověditelných událostí na svět a ekonomiku zvláště. My víme, že nebyl první. více
poslední komentáře | vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)