Jak ušetřit nejen peníze, ale i zdraví na Silvestra? Velké sklenice nás nutí více pít!

- Spotřebitelé autor: Martin Slapnička

Výsledky výzkumu zveřejněného v British Medical Journal ukazují, že může být spojitost mezi většími vinnými sklenicemi a zvýšenou spotřebou vína ve Velké Británii. O tom, jaká je souvislost mezi sklenicemi a žízní, informuje americká spotřebitelská organizace Consumer Reports.

Ilustrační foto

Ilustrační foto,zdroj: freeimages.com

Vinné sklenice se dnes vyrábějí a používají v mnoha různých velikostech – od 150 ml až skoro litr. Některé jsou téměř sedmkrát větší než ty, které se v Anglii používaly před 300 lety. Je složité odhadnout, kolik do nich nalít. V každé z nich vypadá stejné množství moku jinak – v největší se zdá být méně než v té nejmenší. Výzkum z roku 2015 ukázal, že nabízení vína v objemově nadstandardních sklenicích zvýšilo prodeje místní restaurace o 10 %. Další studie upozornila na podvědomou tendenci nalévat do větších sklenic větší množství tekutiny.

Proč ale z těch větších sklenic to větší množství snáze i vypijeme? Therese Marteauová z Ústavu veřejného zdraví univerzity v anglickém Cambridgi říká, že důvody jsou alespoň dva.

  • Velká číše má sice větší objem, ale je jen jedna. To vzbuzuje mylný dojem konzumace jedné porce, zatímco ve skutečnosti vypijeme i třikrát větší množství. Podobně sníme bez problémů z velkého talíře velkou porci jídla, kterou bychom v menším považovali za ohromnou.
  • Pít z velké sklenice může být příjemnější, protože její větší objem umožňuje vinnému aromatu rozvinout se.

Jak nepít příliš

Pro mnoho lidí je sklenka vína denně normální a může mít i svá pozitiva. Přiměřená konzumace, tedy jedna sklenička pro ženy a dvě pro muže, je spojována se snížením rizika infarktu, mrtvice a kardiovaskulárních chorob obecně. Kromě toho se víno pije většinou k jídlu, což je zdravější, než když se požije pivo nebo tvrdý alkohol “nalačno“.

Přiměřená konzumace alkoholu však má také své stinné stránky. Studie zveřejněná v British Medical Journal v červnu 2017 ukázala, že mužům, kteří po dobu 30 let vypijí 8 až 12 sklenic týdně, hrozí třikrát větší nebezpečí mozkové atrofie, která bývá spojována s počátečním projevem Alzheimeru. Další studie ukázala, že mírné pití může vyvolat malé, nicméně zvýšené riziko vzniku rakoviny, převážně rakoviny prsu u žen a zejména u kuřáků také jícnu nebo dutiny ústní.

Při soustavné konzumaci většího než přiměřeného množství stoupá nebezpečí nemocí srdce, vysokého krevního tlaku, infarktu a mozkové příhody, ale i různých typů rakoviny. A proto nepijete-li, předpokládaný užitek není dostatečně dobrým důvodem začít.

Pokud chcete pití alkoholu omezit, nabízí Consumer Reports následující možnosti.

Měřte. Odhadnout množství nalitého nápoje od oka je náročné, proto je dobré používat odměrku nebo sklenici s ryskou.

Sledujte množství. Když si budete počítat počet a velikost vypitých sklenek, budete mít lepší přehled a nepřekročíte hranici, kterou jste si určili.

Nezapomínejte na vodu. Střídejte pití alkoholu a vody nebo jiného nealkoholického nápoje, pijte vinný střik.

Poraďte se s lékařem. Obáváte-li se, že pijete příliš, promluvte si o tom při další návštěvě se svým lékařem.

Tagy: alkohol víno pití

Zdroje: dTest,British Medical Journal