O miliardové zakázky na silnice se ucházely jen jedna, nebo dvě firmy

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zjistil, že se o 46 zakázek na dopravní stavby financovaných Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) v letech 2008 až 2009 ucházely pouze dvě nebo dokonce jedna společnost. Vyplývá to ze závěrů kontroly, které NKÚ zveřejnil ve středu.

NKÚ kontroloval ministerstvo dopravy, SFDI a Ředitelství silnic a dálnic ČR, Foto:ŘSD

NKÚ kontroloval ministerstvo dopravy, SFDI a Ředitelství silnic a dálnic ČR, Foto:ŘSD,zdroj: NašePeníze.cz

"Zjistili jsme, že v letech 2008 až 2009 téměř dvě třetiny finančního objemu zakázek (62,8 miliardy korun) získal úzký okruh firem buď samostatně, nebo v rámci sdružení. U 46 zakázek za celkem 13,2 miliardy korun byli pouze dva nebo dokonce jeden uchazeč," prohlásil prezident NKÚ František Dohnal.

Ve schválených rozpočtech SFDI navíc podle NKÚ docházelo ke změnám, které byly prováděny meziročními převody prostředků a rozpočtovými opatřeními, jejichž zdůvodnění byla často jen obecná, neurčitá a v řadě případů obsahovala věcné chyby a rozpory. "Těmito úpravami byla fakticky měněna struktura schváleného rozpočtu SFDI daná jmenovitým seznamem akcí, který je podle zákona součástí schváleného rozpočtu SFDI," stojí v závěrech kontroly.

 

Rozhovor: Předražené dálnice platit nebudu, říká Vít Bárta - Kolik se ušetřilo?

 

Kromě toho podle NKÚ nemá ministerstvo dopravy seznam důležitosti staveb. "Ministerstvo dopravy nemá k dispozici materiál, který by určoval pořadí dopravních staveb zejména podle jejich společenské potřebnosti ve vazbě na reálné možnosti jejich financování. Ministerstvo také ponechalo v této oblasti velkou pravomoc Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a do průběhu přípravy akcí do schválení investičního záměru prakticky nezasahovalo. V důsledku toho ŘSD nemá stanoveny základní finanční, časové a věcné podmínky pro přípravu akcí," poznamenal Dohnal.

Nedostatečná koordinace přípravy akcí se zajištěním financování jejich následné stavební realizace neposkytuje podle kontrolorů záruku účelného a hospodárného vynakládání finančních prostředků státu. Dokončená příprava akcí nezaručuje, že tyto akce budou realizovány v uvažovaných termínech a za plánovanou cenu. "ŘSD v srpnu 2009 evidovalo investiční záměry 958 akcí schválených ministerstvem dopravy, z toho 246 akcí nebylo doposud zahájeno," zjistila kontrola.

"Ministerstvo dopravy neprokázalo, podle jakých kritérií byly akce zařazovány do Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008–2013, a tím i navrhovány a schvalovány k vlastní realizaci. Přitom připustilo, aby byl do harmonogramu zařazen velký počet akcí (týkajících se různých komunikací) aniž by na ně byly připraveny peníze. Tím napomohlo vzniku současného stavu, kdy není možné všechny stavby v případě jejich stavební připravenosti realizovat v předpokládaných termínech. Rozestavěné úseky vážou prostředky i do dalších let. Realizace některých souvislých dopravních tahů je značně opožděna, důvodem je například i nevypořádání majetkoprávních vztahů," uvedl Dohnal.

NKÚ kontroloval ministerstvo dopravy, SFDI a Ředitelství silnic a dálnic ČR.

-Filip Sušanka,Mediafax

Kam dál?

- Audit ukázal skandální hospodaření MD, mytí auta za 500, zalití květiny 460Kč

- Bárta: Kvůli úsporám nabídneme spolupráci i čínským firmám

- Stavitelé dálnic v Číně jsou nejrychlejší i nejlevnější, v Česku ale neuspěli

- Ministr Bárta zaměstnal "ekoteroristu"

Tagy: NKÚ zakázky firmy dopravní stavby