Obchody nabízejí menší slevy než v předchozích dvou letech

- Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

Obchodníci, kteří nasazovali rekordní výprodejové akce v průběhu celého loňského roku, po Vánocích již nenabízeli tak vysoké slevy jako v uplynulých dvou letech. Zjistila to společnost Retail Info.

Výprodeje na počátku roku provázely nižší slevy než loni, Foto:SXC

Výprodeje na počátku roku provázely nižší slevy než loni, Foto:SXC , zdroj: NašePeníze.cz

Ve srovnání s prvními měsíci roku 2009 jsou slevy nižší především v kategoriích elektronika a bílé zboží a také nábytek a zahrada. Naopak se stejnými, nebo dokonce mírně vyššími slevami se prodávaly na začátku letošního roku potraviny a drogerie.

Ještě v prosinci zůstaly slevy na téměř stejné úrovni jako rok předtím a dosáhly 25,4 %. Oproti lednu 2009, kdy činila průměrná procentní sleva na výrobek 28,6 %, se však letos v lednu tento ukazatel propadl o téměř tři procenta.

 

Největší slevy jsou na oblečení

 

Na nejvýhodnější slevy mohli zákazníci tradičně narazit v prvním čtvrtletí u oblečení - průměrně 35 až 40 %, ale počet textilního a sportovního zboží v letácích se oproti loňsku skoro o polovinu snížil.

Ze statistik Retail Info dále vyplynulo, že v porovnání s loňským rokem nabízejí obchodníci vyšší slevy na potraviny a drogistické výrobky. Nižší slevy poskytují řetězce na elektroniku a bílé zboží a také na vybavení pro dům a zahradu.

Leden byl zatím jediným měsícem tohoto roku, kdy se přes nižší slevy meziročně zvýšil počet výrobků v akci. Lidé tak měli možnost koupit si o 10 % zboží ve slevě více. V únoru pak nabídli obchodníci v letácích o desetinu, a v březnu dokonce o třetinu méně zlevněného zboží než ve stejnou dobu loni.

„Procentní slevy byly v prosinci 2009 srovnatelné s předchozím rokem, v lednu však nestouply, jak bývalo zvykem v letech minulých. I přesto mohli nakupující průměrně ušetřit kolem 25 % z ceny zboží. Před Vánocemi přišli obchodníci s nabídkou zlevněných potravin ve snaze nalákat více zákazníků. Tento trend pak pokračoval v celém prvním kvartálu,“ říká Jan Brokeš, projektový manažer společnosti Retail Info.

„Kvůli vysoké míře nezaměstnanosti se dá předpokládat, že právě potraviny budou i v nejbližších měsících ostře sledovanou položkou v letácích obchodníků,“ tvrdí Brokeš.

 

<%Anketa102%>

 

Slevy v Prosinci 2008 a 2009

Slevy v prosinci 2008 a 2009

Slevy v lednu 2009 a 2010

Slevy v lednu 2009 a 2010

Slevy v únoru 2009 a 2010

Slevy v únoru 2009 a 2010

Slevy v březnu 2009 a 2010

Slevy v březnu 2009 a 2010

Vyvětlivky: řady 1 - rok 2009, řady 2 - rok 2010

 

Kam dál?

- České dráhy nabízejí roční neomezenou přenosnou jízdenku

- Obchody prodávají kuřecí maso plné vody

- Potraviny a drogerii Češi nejraději nakupují ve slevách

Tagy: obchody slevy akce slevy v obchodech jarní slevy