Počítá stát s podoporou elektromobilů? Aneb... co bude dál?

- Auto-moto autor: Martin Slapnička

V září by měly zástupci automobilek a jednotlivých ministerstev a vlády ČR dojednat a přijmout Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR například v oblasti vývoje elektromobility, ale i autonomního řízení a digitalizace automobilového provozu.

Vůbec nejvíce se u nás auta kradou ve čtvrtek, naopak v sobotu jich mizí nejméně. Foto:SXC, Text:MED

Vůbec nejvíce se u nás auta kradou ve čtvrtek, naopak v sobotu jich mizí nejméně. Foto:SXC, Text:MED,zdroj: NašePeníze.cz

Samozřejmě, že je na místě kladně hodnotit už nyní existující podporu ministerstva životního prostředí pro nákup elektromobilů státními orgány a institucemi, včetně městských organizací. Ty ale popravdě situaci nezvrátí. To může jen zájem soukromých firem a běžných motoristů. V návrzích akčního plánu, který bude v září definitivně schvalován, proto figurují například návrhy zrychleného odepisování při koupi elektromobilu (v letech 2019 až 2025), stejně jako dotace v kombinaci s operativním leasignem.

Opět – souhlas. Ale nezapomíná se na podporu běžných motoristů? Ceny elektromobilů jsou stále vyšší než běžných vozů se spalovacími motory, a pokud se nenajde cesta jak za pomoci státních dotací zlevnit elektromobily, nic se v chování motoristů nezmění. Potvrzují to zkušenosti z dlouhé řady zemí. Norsko – nejvyšší prodej elektromobilů díky státní podpoře. Dánsko – zásadní a okamžitý propad prodejů elektromobilů po ohlášeném, a následně odvolaném, omezení dotací.

Nezbytná je změna myšlení, přístupu všech motoristů k elektromobilitě a všem alternativním pohonům. Jinými slovy – získat a podpořit jen státní instituce nebo firmy je málo. Rozhodující je změna přístupu veřejnosti, obecně motoristů.

Přijemný, ale vůbec ne rozhodující, je další navrhovaný krok – osvobození elektromobilů od správního poplatku (800 Kč) a dálniční známky (1500 Kč). Tyto částky po pravdě nic neřeší. Pro úsporu 2 300 Kč si přece nikdo nepořídí vůz na elektrický pohon, který je řádově dražší než běžný o statisíce korun.

A za velmi problematický považuje ÚAMK jeden z návrhů, který hovoří například o možnosti při průjezdu elektromobilů městem využívat jízdních pruhů dosud určených jen pro hromadnou dopravu a případně taxi. Naproti tomu vjezd do města zdarma, parkování zdarma atd je věcným řešením, protože tyto vozy centra měst neznečišťují. 

Zásadnější je pro budoucí majitele elektromobilů zajištění odpovídající infrastruktury, a to nabíjecích a především rychlonabíjecích stanic jak na hlavních tazích, tak i ve městech, nákupních centrech a podobně. Na místě je také v předstihu myslet na problematiku elektromobilů komplexně, tedy například nevynechat zcela chybějící v ČR odpovídající legislativu a tak dále.

Je jednoznačné, že budoucnost nových alternativních dopravních prostředků v budoucnosti má v rukou dnešní státní administrativa. Pokud selže, projeví se to zásadním zpožďováním proti okolnímu světu.

Tagy: auto podpora elektromobily autonomní řízení

Zdroje: ÚAMK