Reklama v ČT má skončit, prospěje to divákům, filmu, nebo ostatním stanicím?

3. 7. 2011 – 18:07 | Média | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Reklama v ČT má skončit, prospěje to divákům, filmu, nebo ostatním stanicím?
TV Barrandov chce výjimku, nechce přispívat do fondu kinematografie, protože je na trhu krátce, Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Omezení reklamy v České televizi a současně dvě procenta ročních výnosů z reklamy ze soukromých televizích, které poputují na český film, chce uzákonit ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09). Potvrdil to v neděli v diskusním pořadu České televize.

"Ta dvě procenta, pokud budou uzákoněna, budou opisovat i všechno, co se ekonomicky bude ve společnosti dít. A to nejen inflaci, ale také reklamní a televizní trh," prohlásil Besser.

Podle generálního ředitele televize Nova Jana Andruška návrh zákona o ČT reklamu ve veřejnoprávní televizi neomezuje, jde o pouhý "mýtus". "Naopak návrh toho zákona reklamu vrací v určitém omezeném množství, protože v roce 2007 se dohodlo, že reklama zde prostě skončí. Televize Nova s tím počítala a byla to jedna z podmínek, proč jsme se dobrovolně zapojili do digitalizace," uvedl Andruško. Návrh ministra Bessera považuje za kompromis.

Reklama by podle návrhu měla v České televizi zůstat od listopadu letošního roku pouze na ČT2 a ČT4, a to maximálně v objemu půl procenta jejich celkového vysílacího času. Současně by komerční televize měly odvádět do Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. Předlohu bude v polovině července projednávat ještě Poslanecká sněmovna.

Televize Nova a Prima by tak měly zaplatit zhruba 150 až 160 milionů korun ročně, které dosud do fondu plynuly z reklamy v České televizi. Andruško uvedl, že na Novu podle současných propočtů z celkové částky připadne okolo 100 milionů korun.

Vedoucí projektu digitalizace České televize Pavel Hanuš upozornil na fakt, že program ČT2 se profiluje jako "umělecký" kanál. "Divák ČT2 je specifický. Reklama mu vadí více, než na ostatních kanálech ČT," řekl. O výnosech z reklamy na ČT2 ale odmítl Hanuš spekulovat. Podle něj se teprve ukáže, kam vývoj bude směřovat.

TIP: Reklamy v České televizi se nezbavíme, stejně tak koncesionářských poplatků

TV Barrandov chce výjimku, nechce přispívat do fondu kinematografie

Televizi Barrandov se nelíbí projednávané novely mediálních zákonů, podle nichž by měla s komerčními televizemi Nova a Prima přispívat ze svých reklamních výnosů do fondu kinematografie. V nedělních Otázkách Václava Moravce (OVM) to uvedla generální ředitelka TV Barrandov Janka Vozárová.

Výměnou za to by měla být omezena reklama ve veřejnoprávní televizi. "Každý má nárok na nějaký rozběh, tak bychom určitě uvítali, kdyby se do pozměňovacích návrhů dostala možnost výjimky vůči nám jediným, protože je rozdíl být na trhu 18 roků a být na trhu třetím rokem v době krize. Dvouprocentní poplatek je pro nás jako začínající televizi opravdu suma, která nás zatíží na úkor programu a dalšího rozvoje," řekla Vozárová.

"Určitě se naše postavení v době krize nedá porovnat s postavením TV Nova a Prima," podotkla.

Ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09) byl jejím požadavkem podle svých slov překvapen. "Je to pro mě úplně nová informace. Budu o tom přemýšlet," reagoval.

<%Anketa271%>

Generální ředitel TV Nova Jan Andruško v rozhovoru:

Mohl byste shrnout svůj názor na změnu zákona která omezuje reklamu v ČT?

Tento návrh je kompromisní a pro nás přijatelný. Máme tam trošičku problémy s tím, aby existovaly záruky, že se z ČT2 nestane ČT1 kvůli výnosům z reklamy, o tom se bavíme. Rádi bychom také měli záruku, že poplatek do fondu kinematografie platíme ve chvíli, kdy není reklama v České televizi. Tedy ve chvíli, kdy je reklama vymezena tak, jak je stanoveno ve schváleném dodatku.

Myslíte si, že tato novela, tak jak jde do druhého čtení, může pomoci české kinematografii, která se dlouhodobě potýká s nedostatkem financí?

Určitě. Jsem přesvědčen o tom, že pro filmaře je to dobrý signál. Protože jinak, na základě toho původního senátorského návrhu, by byla reklama v České televizi zachována na další dva roky. Pak ale není vyřešeno, co bude s fondem dál. Pokud bude však v novém zákoně princip fondu zakotvený, tak schválení zákona zaručuje filmařům peníze v dlouhodobém horizontu - na více než pouhé dva roky dopředu.

Televize Nova se dlouhodobě producentsky podílí na vzniku nových filmů. Ovlivní novela nějak její aktivity?

J.A.: To jistě ne, to jsou dvě separátní věci. My samozřejmě počítáme s příspěvkem do fondu kinematografie. Tam bude fond sám, prostřednictvím svých orgánů, rozhodovat o tom, jak s penězi naloží. A potom jsou peníze, které investujeme napřímo do koprodukcí, předkupu filmových práv. Tam pokračujeme s těmito aktivitami dál, jedná se o základní aktivity, které v televizi Nova máme.

-MED | NašePeníze.cz

Může vás také zajímat:

Koncesionářské poplatky jsou nejnespravedlivější daň

- ÚOHS: Česká televize by měla reklamu vysílat do plošné digitalizace

- Koncesionářské poplatky jsou neefektivní

- Sportovní svazy chtějí peníze z reklamních příjmů České televize

Kurzy

Kurzovní lístek: 28.3.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,180 25,320
USD 23,330 23,510
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články