Ropa stoupá vzhůru, pomůže přestavba auta na LPG

15. 6. 2008 – 17:43 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Ropa stoupá vzhůru, pomůže přestavba auta na LPG
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Nejlevnější přestavby přijdou u starších typů škodovek na dvanáct tisíc korun. Návratnost činí již patnáct tisíc kilometrů čili jeden rok. Propan-butan neboli LPG tankuje podle údajů Pražské plynárenské přibližně 180 000 českých motoristů, kteří využívají síť pěti set čerpacích stanic.

Cena nafty stále narůstá, aneb jezdíme na rostlinný olej Ta umožňuje jezdit téměř bez omezení, v nouzi lze akční rádius prodloužit až za hranici tisíce kilometrů přepnutím na klasický „benzinový režim“. Cena LPG se nyní pohybuje v průměru okolo 14 korun, na polovině ceny benzinu. Spotřeba automobilu využívajícího propan-butan se zvyšuje koeficientem 1,1–1,2, to znamená, že pokud jezdíme za osm litrů benzinu, musíme počítat se spotřebou devíti litrů plynu. Přestavby se dělí na dva druhy. Levnější je hromadná schválená Ministerstvem dopravy na vybrané typy vozidel. Tu lze pořídit podle údajů z široké nabídky montážních firem již od dvanácti tisíc u škodovek typu 105,120, 125, 130, 135, 136, 1203, u modelů Vaz, Samara, Niva, Tatra 613 a starších favoritů s karburátorem. Přestavba Felicií stojí okolo dvaceti tisíc korun, jen o málo dražší jsou auta ve třídě Octavie (30tis –55tis). U neschválených modelů je třeba provést individuální přestavbu, při níž zákazník zaplatí za montáž u vozidel s karburátorem 14–17 tisíc korun a u vozidel se vstřikováním 26–28 tisíc. Dále stojí dva tisíce prohlídka STK. Měření emisí 500–1000 Kč u aut s karburátorem a 6000–8000 Kč se vstřikováním. Sumu 200 Kč vyžaduje, za schválení dopravní inspektorát. Individuální přestavba u moderního vozidla se vstřikováním tedy celkově přijde až na čtyřicet tisíc. Návratnost se lehce spočítá podle ceny přestavby, spotřeby vozidla a rozdílu cen plynu a benzinu. Nejrychlejší je u starších škodovek, kde se peníze vrátí již po patnácti tisících kilometrech, tedy přibližné za rok. U novějších vozů je však předpoklad, že budou jezdit déle a tudíž bude celkový zisk na konci životnosti vyšší. Majitel vozidla s pohonem na LPG musí počítat s poplatky za pravidelné roční prohlídky zařízení, které činí 100–500 korun. Tomu se vyhnou motoristé, kteří si pořídí nový vůz na LPG, což umožňují například Daewoo nebo Kia. Zařízení na plyn jsou již bezpečná, riziko výbuchu při nehodě je menší než u benzinu. Nádrž typu toroid, která se montuje místo rezervního kola, odstranila částečně i problémy se zmenšením zavazadlového prostoru. Je ale o 3–4 tisíce dražší než klasická a na místo pro zavazadla přesunula rezervu, kterou však může řidič na rozdíl od nádrže přemístit do kabiny. Nevýhodou zůstala vyšší hmotnost vozu a nepatrně nižší výkon motoru. Z dlouhodobého hlediska je nejvýhodnější provoz na zemní plyn, jehož cena na rozdíl od propan-butanu nestoupá s ropnými produkty. V současnosti stojí ekvivalent litru benzinu 8,80 Kč. Problémem je však pouhých šest veřejných čerpacích stanic.

Kurzy

Kurzovní lístek: 20.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,170 25,250
USD 23,520 23,620
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články