Přepravci chtějí po státu "profesionální naftu", prý pak přestanou tankovat v zahraničí

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Model takzvané profesionální nafty by ulehčil českým dopravcům a do státního rozpočtu by přinesl až deset miliard korun navíc. Ve středu to při představování tohoto konceptu prohlásil ředitel české pobočky logistické společnosti DKV Euro Service Ondřej Pavlík.

V Evropě jsou v současnosti čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně, Foto:SXC

V Evropě jsou v současnosti čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně, Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Koncept profesionální nafty znamená, že by stát dopravním firmám vrátil část spotřební daně za naftu, kterou by natankovali u českých čerpacích stanic. To by jim jednak snížilo už tak vysokou cenu nafty v ČR, jednak by je to také motivovalo k omezení tankování v zahraničí. Právě to se stalo po 1. lednu 2010, od kdy začala platit zvýšená spotřební daň na pohonné hmoty, která se u nafty zvýšila o celou jednu korunu.

Spousta dopravních firem po tomto datu začala raději tankovat v okolních zemích, kde je nafta v přepočtu i o několik korun na litr levnější. Podle odhadů společnosti DKV tím stát jen loni přišel o zhruba osm miliard korun.

"Po navýšení spotřební daně z 9,95 na 10,95 koruny za litr motorové nafty k 1. lednu 2010 jsme upozorňovali, že dojde k výraznému odlivu čerpání našich dopravců ve prospěch levnějších zemí EU. Tento předpoklad se potvrdil a v současné době až 35 procent našich zákazníků přesunulo tankování do zemí s levnější naftou," poznamenal Pavlík.

Získat tyto peníze zpátky do rozpočtu by podle Pavlíka mohla právě profesionální nafta. "Pokud by český stát zavedl takzvanou profesionální naftu, mohl by na dodatečném výběru daní získat tři až deset miliard korun," tvrdí Pavlík.

Podle analýz DKV by v případě České republiky za každých sto milionů litrů "profesionální" motorové nafty, o které by se v důsledku refundace spotřební daně zvýšilo tankování v ČR, stát inkasoval na daních 1,8 miliardy korun. "Prvních sto milionů litrů přinese vyrovnání nákladů a příjmů, je ale pravděpodobné, že s ohledem na zvolenou sazbu (výši vracené části daně - pozn. red.) a situaci v jiných zemích může stát inkasovat tři až deset miliard korun," přiblížil odhad DKV Pavlík.

Celkem se v roce 2010 na českém trhu prodalo 4,5 miliardy litrů nafty, přičemž podle odhadů DKV nákladní doprava nad 7,5 tuny (na kterou by se po vzoru jiných států aplikovala profesionální nafta) představuje dvě miliardy litrů.

Spotřební daň už některé země vracejí

V Evropě jsou v současnosti čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jde o Španělsko, Francii, Belgii a Slovinsko. "Model profesionální nafty je vyzkoušený a osvědčil se jako vhodný nástroj, jak přitáhnout tankování do dané země. Například Slovinsko se po navýšení spotřební daně v Rakousku o pět eurocentů stalo hlavní tankovací zemí pro trasy směrem z Turecka a Balkánu do západní Evropy," uvedl Pavlík příklad země, kde profesionální nafta funguje. "V Česku je jedna z nejvyšších spotřebních daní v Evropě, prostor pro její snížení dopravcům zde tedy určitě je," dodal Pavlík.

Pavlík také upřesnil, jak model profesionální nafty funguje v praxi. "Pokud například dopravce požádá o refundaci spotřební daně ve Španělsku, čtvrtletně dostane zpátky značnou částku. Konkrétně z jednoho litru nafty získá zpět 2,9 centu. Jestliže tedy například dopravce nakoupí 30 tisíc litrů nafty, vrátí se mu za čtvrtletí až 2 700 eur (roční limit je 50 tisíc litrů na vozidlo, respektive SPZ). To je v dnešní době ´žiletkových´marží dopravců mimořádně silná finanční injekce pro danou firmu. O vrácení spotřební daně může dopravce žádat u nákladních aut o celkové hmotnosti minimálně 7,5 tuny a autobusů s nejméně osmi místy k sezení," upřesnil Pavlík.

-Filip Sušanka | MED

Kam dál?

- Spotřební daň na pohonné hmoty: Snížit, nebo nesnížit

- Česká pokladna přišla o osm miliard kvůli drahým pohonným hmotám

- Kalousek: Uvažujeme o zlevnění benzínu, řidiči u nás netankují, jen projíždějí

Tagy: nafta peníze cena vrácení spotřební daň přepravci dopravci profesionální nafta